איך לבחור בובה לילד

במהלך השנים, שאלו אותי הרבה פעמים איך אפשר להחליט או לבחור איזו בובה תתאים לאיזה ילד.
אני לא מומחית בחינוך ילדים, אבל למדתי הרבה מהבובות שלי, שיצאו לעולם והגיעו לילדים בגילאים שונים. את מה שהבנתי אני מסכמת עבורכם.
כדאי לזכור שכל ילד הוא עולם בפני עצמו ויש לו את הדרך הייחודית שלו בה הוא משחק. כל מה שאני כותבת פה הוא מהרהורי ליבי ומיועד להיות קו מנחה.

לידה עד 18 חודשים

בתחילת החיים חשוב מאוד לתת לתינוקות חפצים שמותאמים ליכולות הפיזיות שלהם (לא כבד מידי, רך מספיק..) ושמסייעים להם להתפתח פיזית, רגשית ומנטאלית. בשלב הזה הם נוטים להיקשר לחפץ מעבר שמסייע להם לחוש את הסביבה.

זה יכול להיות כמעט כל דבר – שמיכה קטנה, חיתול טטרה, בובה פשוטה שמחוברת לשמיכה. חשוב שהחפץ יהיה רך מספיק, ללא חלקים קטנים, בטיחותי וניתן לכביסה.

בובות וולדורף ראשונות בנויות משמיכה קטנה וראש שמחובר לשמיכה. לבובות השמיכי שאני מכינה, אני רוקמת תווי פנים עדינים ובלי הרבה פרטים – כך שיתאים לתפיסה המרחבית של תינוקות קטנים.

18 חודשים פלוס

בגיל הזה הפעוטות אוהבים לשחק משחקי דימיון, ובמיוחד להלביש את הבובות ולהשתמש באביזרים שונים.
כל בובות הפרווה / קטיפה אידיאליות לגיל הזה.
כדאי לבחור בובה שמותאמת בגודלה לילד, גדולה מספיק לחיבוק ולנשיאה ממקום למקום.

קראתי איפשהו שכלל אצבע אחד טוב, עבור בובה שאפשר להחזיק בנוחות, הוא שאורך הבובה לא יהיה יותר מאורך הזרוע של הילד (מודדים מהמרפק ועד לקצות האצבעות).

אחד מהיתרונות הגדולים של בובות מהסוג הזה הוא שהן 'בסדר' עם או בלי בגדים נוספים.

בשלב הזה אפשר לבחור בובות שבנויות באופן מפורט יותר – עם ידיים ורגליים, שמהוות חבר למשחק ומאפשרות משחקים מגוונים – משחקי דמיון, משחקי תפקידים, והתארגנות – בגדים ללבוש, כובע לחבוש, מנשא – לקחת את הבובה לטיול כמו תינוק, חיתולים להחלפה ועוד משחקים כיד הדימיון הטובה עליהם.

אמנם לא ניתן לכבס אותן במכונת כביסה, אבל אפשר במקרה והבובה מתלכלכת אפשר לכבס ביד או לנקות באופן מקומי עם סבון.

ירקות לֶבֶד - פלפל, עגבנייה, חציל, גזר

מאוד מתאימים גם פירות וירקות או חיות שונות (פיל, ג'ירפה) מעץ או מלֶבֶד המאפשרים לתחזק מטבח ויכולות להרחיב את עולם הדימיון.

בובות וולדורף מהסוג הזה הן בגודל של כ-30 ס"מ, רכות מאוד, מלוות באביזרים שונים, ומתאימות לפעוטות שאוהבים לשאת את הבובה איתם ממקום למקום. זו בובת בד עם רק חלקים רכים. אז, אין דאגה שהילד יפצע בעת משחק

גילאי 3 והלאה

מאחר והיכולת המוטורית של ילדים בגיל הזה מאפשרת פעולות עדינות, יתאימו להם בובות מפורטות יותר במבנה שלהן, שנראות כמו אנשים אמיתיים. בעלות שיער שאפשר לעשות בו תסרוקות ושמגיעות עם סט בגדים, או שאפשר להתאים להן סט בגדים – כובע, חולצה, מכנסיים, נעליים, סוודר וכדומה. הילדים ישמחו לעזור בתפירת הבגדים לבובה.
למשחקים שקטים בחדר הילדים יתאימו בובות קטנות – שאפשר להחזיק בכף היד ובגודל שמתאים למשחקים בבית בובות.
גם בובות לֶבֶד ועץ – פירות, ירקות או חיות ג’ונגל, חיות בית, חיות אנושיות.

לטובת הילדים שהולכים לגן / לביה”ס יש סוג מקסים של בובות, הן קטנטנות (מתאימות לכיס) ויכולות ללוות אותם כשהם יוצאים מהבית ולהשרות בהם תחושה שהם לא לבד.

ארתור (הבובה שלי) עם טיגר

מכל מה שכתבתי, אני מניחה שברור שאני מאוד אוהבת בובות, בתמונה רואים את ארתור שמלווה אותי בשנים האחרונות, ארתור הוא הבובה הראשונה שתפרתי לגמרי לבד, הוא מונח על מדף מול שולחן התפירה שלי וגורם לי לחייך גם אחרי הרבה שנים 🙂